Eigen karperboot voor groot water

SONY DSC

Hoe het begon

Sinds 1992 vis ik op de Friese Meren vanuit een boot. Om dat te kunnen doen heb ik verschillende soorten en type boten in eigendom gehad. Ik ben begonnen met een Placom 410 met een klein kajuitje. Al stond er een windkracht 6, sales ik ging gerust het grote water op om te vissen. Vele uren heb ik in dit bootje lopen dobberen en vraag mij nog af wat mij heeft bezield om bij tijd en wijle zoveel risico te nemen. Dit bootje was namelijk zo instabiel als wat. Teveel je naar de rand bewegen betekende dat je elk moment overboord kon kiepen. Ondanks dat heb ik heel veel geleerd over vaareigenschappen, inrichting van de boot en o.a. de veiligheidsaspecten.

De tweede boot was een stuk groter. Model Noorse Spitsgatter met kajuit. Hoewel een stuk luxer en veiliger (hogere boarding), lag deze boot niet echt in het water, maar meer op het water. Door de boot te verzwaren met 3 zaken speelzand, kon ik een deel van dit probleem oplossen. Toch was het lastig om de boot bij een redelijke golfslag stil te houden. De neus van de boot had de neiging om door de golfslag steeds omhoog te worden geduwd waardoor meer spanning op het voorste anker kwam te staan.

Na een jaar heb ik deze boot weer verkocht (zelfs met een kleine winst) en mijn blik laten vallen op een groter type welke wat minder last had van de opwaartse druk, maar wel erg stabiel zou zijn. Daarnaast zou een vismaat mee moeten kunnen, dan wel de toenmalige vriendin. De nieuwe boot werd een Birchwood van ongeveer 6 meter lang en 2 meter breed. De boot beschikte over een ruime kajuit met daarin twee slaapplaatsen, een toilet en een keukenblok met gasstel en spoelbak. Kortom erg lux en voor langere vissessies uitermate geschikt. Omdat de prijs behoorlijk laag was, ask had ik al het vermoeden dat er iets niet klopte. Na een eerste testvaart bleek wel waarom: de boot had last van osmose. Voor de leken onder ons: het water trok in de coating van het onderwaterschip en zo ook in het polyester met als gevolg dat er onder in de boot altijd water zou blijven staan. In de winter van 1994 – 1995 ben ik week in week uit bezig geweest de boot helemaal tiptop te maken. Ik heb daarvoor de boot eerst helemaal gestript.

Aan de onderkant de koperteer verwijderd (niet een erg gezond klusje) en helemaal opnieuw in de coating en twee componenten verf gezet. Alle schroeven en bouten voor nieuwe RVS vervangen. Voor mijn gevoel was dit toen de beste boot die je als karpervisser kon wensen.

Helaas twee jaar later raakte ik door omstandigheden wat van het karpervissen af. De boot lag maar in de haven en de kosten voor de ligplaats, in- en uittakelen en de winterstalling waren dusdanig hoog dat ik de boot in de verkoop deed. Na enige moeite heb ik eindelijk een koper gevonden en de boot van de hand gedaan.

Was het nu wel de meest geschikte boot om nachtenlang vanuit te vissen? Ja en nee. Het ankeren was een pittig klusje zeker omdat je een redelijk vlakke neus in de golven had liggen. Deze boot stuiterde dan wel niet zo als de vorige, maar je dreef wel snel af als je niet rap het anker op de juiste plek liet zakken. Maar lag je goed, tja dan had je een drijvende bivvy. Ergo, eigenlijk meer dan dat want de bivvys van nu hebben geen toilet ingebouwd.

Toch maar weer een boot

In 1999 begon ik weer wat in mijn omgeving te karpervissen. De sessies bestonden vaak uit een ochtendje of avondje penvissen in de polder. Daar ontmoette ik Cock Pels die altijd vanuit een boot viste. Niet een boot met kajuit, sale maar een gewone visboot van ruim vier meter. Voordeel wat hij had was dat hij veel mobieler was dan mij. Daarbij kon hij op stekken vissen die voor mij onbereikbaar waren. Na een dagje gezamenlijk uit zijn boot penvissen op karper is een vriendschap geboren welke nu nog steeds geldt.

Omdat Cock bij mij het heilige vuur weer aanwakkerde, kon het niet uitblijven of ik moest en ik zou weer over een eigen boot beschikken. Ditmaal een multifunctionele boot van waaruit ik zou kunnen penvissen, roofvissen (want dat ook weer mijn belangstelling gekregen) en nachtvissen.

Het aanbod van geschikte boten was toentertijd erg hoog en niet lang daarna was ik in het bezit van een visboot van 4.15 meter lang en 1.58 meter breed. Na de nodige aanpassingen kon ik mijn ding gaan doen. Boot op de trailer en elk water was nu onder handbereik!

In 2004 heb ik de boot helemaal aangepast en de middenbank eruit gesloopt zodat ik nog meer ruimte kreeg. De uitneembare stoelen maakte de flexibiliteit nog groter en met een zelfgemaakte cabriokap van vrachtwagenzeil waren de karpers ook ‘s nachts niet meer veilig voor mij.

De volgende stap

Karpervissers blijven wensen op hun verlanglijstje hebben en dat geldt ook voor mij. Al zoekende op internet viel me op dat het aanbod van goede karperboten erg laag was. Ja, er waren wel van die varende badkuipen, maar als ik iets de afgelopen twintig jaar had geleerd, dan was het wel dat een vierkante bak niet geschikt is. Oké, voor kleine polderwateren misschien geen probleem, maar voor de Friese Meren of grote rivieren is het andere koek. Nu bleken er twee firma’s te zijn die in mijn ogen de mogelijkheid hadden om een goede multi-purpose karperboot te bouwen. In september 2012 kwam ik André Zwiers tegen die sinds juni van dat jaar Marcraft Visboten had overgenomen. Nu weten de roofvissers in Nederland wel dat dit bedrijf een uitstekende naam heeft op dit gebied, maar karperboten zaten nog niet in hun assortiment. André nodigde mij uit om eens te komen praten.

Een maandje later stond ik bij hem op de stoep en hebben we langdurig gepraat over mijn ideeën en over de (on)mogelijkheden. Uiteindelijk kwamen we tot de conclusie dat het onderwaterschip van de Marcraft Visboten aan mijn eisen voldeed, maar de verschillende bestaande types niet. De 4.40 Pikemaster bleek te klein; de 4.96 Lakehunter daarentegen weer te groot. Daarbij speelde mee dat de boot alleen bedoeld is voor één persoon voor het nachtvissen. Wellicht met een beetje passen en meten zelfs twee personen. Verder wilde ik een gemakkelijk demontabele cabriokap van degelijke kwaliteit. Maar de belangrijkste optie was ruimte zonder concessies te doen aan de vaareigenschappen en veiligheid. André stelde uiteindelijk voor om een hele nieuwe boot te ontwerpen. Na veel passen, meten en rekenen kwamen we tot een lengte van ongeveer 4.65 m en een breedte van 2.12 m. Door heel goed te kijken wat functioneel was en wat niet, is het gelukt om de binnenruimte zo ruim mogelijk te houden. Door Tom van TekDek in te schakelen, kon hij voor ons de technische tekeningen maken. En zo zagen we de nieuwe karperboot van Marcraft eind november in concept op de tekentafel.

De eigen karperboot voor groot water

Tijdens het bestuderen van de eerste tekeningen moet je gaan beslissen waar je de opbergluiken wilt hebben, waar de ingebouwde klaptafeltje moet komen en waar de rodpodsteunen en kikkers moeten komen. Het klinkt allemaal eenvoudig, maar als ik iets geleerd heb van dit proces, is dat het helemaal niet zo eenvoudig is. En een foute beslissing kan verstrekkende gevolgen hebben als de boot uiteindelijk in onderdelen uit een 4mm aluminium plaat is gesneden. Maar het is allemaal goed gekomen!

De eigen karperboot voor groot water

Half december 2012 startten de lassers met het in elkaar zetten van de verschillende onderdelen en binnen een dag was de boot klaar. Dan pas krijgen de tekeningen gezicht. Ik moest even slikken bij het eerste aanblik. Allemachtig wat een grote bak! Nu wist ik ook wel dat als de boot in het water ligt en de stretcher en andere visspullen zijn geïnstalleerd, dan valt het wel mee met de grootte. Ondertussen ben ik eraan gewend, maar die eerste aanblik zal ik nooit vergeten.

 

De eigen karperboot voor groot water

Begin januari is de boot afgelast en geslepen. Aansluitend gestoffeerd. Omdat ik niet voor de standaard kleur wilde gaan (zwart), ben ik samen met André naar een autospuiter gegaan om mijn kleuren voor de boot uit te zoeken. En ja hoor, de kleuren die ik wilde bestonden niet. Samen met de spuiter hebben we kleuren lopen mengen net zolang totdat we de juiste kleuren hadden gevonden.

 

 

Logo Bootkapje

Ondertussen zijn we ook op zoek gegaan naar een zeilmakerij die voor ons de speciale cabriokap zou kunnen produceren. Onze wensen waren weer van dien aard dat het de beide zeilmakers (Syb en Annette van www.Bootkapje.nl) de nodige hoofdbrekens zou gaan kosten. Maar onze stellingname is dat er op kwaliteit geen concessies wordt gedaan. Gelukkig deed de zeilmaker ons een voorstel wat aansloot bij onze verwachtingen.

De eigen karperboot voor groot waterDe kap zou een hoogte krijgen van 1.65 meter gemeten vanaf de bodem zodat er meer volume zou zijn qua lucht onder de kap om condensvorming (per slot van rekening lig je daar waarschijnlijk enkele uren te slapen of heb je natte regenkleding aan) tegen te gaan. Daarnaast moest de kap snel demontabel zijn. Als extra items wilde ik aan de voorzijde en achterzijde een raam en voor de warme zomermaanden hordeuren. Voorts op de bovenzijde van de cabriokap handgrepen in het kader van veiligheid als je over de boordrand naar voren loopt (bijvoorbeeld als je een grote vis drilt die minder te sturen is). Verder nog klittenbandstrips om bijvoorbeeld je hengel vast te zetten als je een onderlijn wilt vervangen of iets dergelijks. Kortom functioneel en degelijk.

Nadat ze zes dagen gemiddeld twaalf uren per dag aan de kap hadden gewerkt (eerst moest een mal worden gemaakt) en ik dagelijks bij hen langs ging om de vorderingen te volgen, was de cabriokap eindelijk klaar en die maakte de boot helemaal af. En na het aanbrengen van het nieuwe logo is de boot aan insiders gepresenteerd.

De eigen karperboot voor groot water

Presentatie op Carp Zwolle 2013

Een paar dagen later stond Carp Zwolle 2013 op het programma waar de Marcraft 465 Carp Exclusive voor het eerst aan het grote publiek zou worden gepresenteerd. Marcraft had geen eigen stand, maar we zouden in de stand komen te staan van Purefishing (JRC). Om een lang verhaal kort te maken, de boot is zeer goed ontvangen. Erg veel positieve reacties van bezoekers. Hoewel de boot natuurlijk helemaal voor mezelf is, vond ik het wel fijn om positieve reacties te krijgen.

Eindelijk vissen

De winter van 2012-2013 was een lange winter. En als je een nieuwe boot hebt, wil je hem graag uitproberen. Helaas waren de weersomstandigheden dermate slecht dat ik pas half maart de boot voor het eerst kon testen. Natuurlijk zijn twee zaken belangrijk. Ten eerste de vaareigenschappen en ten tweede de mogelijkheden betreffende het vissen uit de boot zelf. Elke boot is weer anders en door veel te varen en natuurlijk te vissen, kom je er gauw achter wat de voors en tegens zijn van de boot. Even ter verduidelijking geen enkele karperboot is perfect. Dat heeft te maken in welke omstandigheden je vist, maar ook hoe je vist. Als je altijd vanaf de kant hebt gevist en je moet nu vanuit een karperboot vissen, dan zul je heel snel merken dat je beperkt bent en dat het een behoorlijke ruige visserij is. Zeker op groot water waar het 99% van de tijd altijd waait en er altijd golven zijn. Al lig je nog zo strak op de ankers of steekstokken, de boot zal altijd in beweging zijn. Subtiel vissen met allerlei lichte wakertjes kun je wel uit je hoofd zetten. Door juist een beetje te experimenteren, kom je er vanzelf achter wat voor jou wel of niet werkt. De wakers voor de beetmelders of toch tussen molen en beetmelder? Hangers of swingers? Of toch maar weer de ouderwetse staafwakers? Feit is dat het allemaal wel werkt, maar dat jijzelf de aanpassingen moet doen.

Omdat ik al wat jaartjes ervaring heb met het karpervissen uit een boot, kwam ik er al vlot achter wat de positieve punten en de wat minder positieve punten van de karperboot waren. Het heeft geen zin om die hier te benoemen want – zoals gezegd – zijn deze persoonlijk en kunnen niet voor een ander gelden. Ik wil tevens aangeven dat de boot van uitstekende kwaliteit is en dat er op dit moment (2014) er geen betere verkrijgbaar is (maar dat is mijn mening). Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten (perfectie bestaat niet), maar die gaan we wel verwerken in de volgende generatie karperboten.

Voor de geïnteresseerden hieronder de specificaties van de boot. En ben je van plan om de karperboot aan te schaffen, neem dan contact op via info@marcraft.nl of kijk op de site www.marcraft.nl

logo

Specificaties:
Lengte : 465 cm
Breedte : 212 cm
Gewicht: : 445 kg
Capaciteit : 4 personen ( 300kg)
Max cap : 410 kg

Combinatie advies:
Pega Marcraft-liner 1050/500
Max PK: 90

Hoe het verder afliep met mijn karpervisserij uit de nieuwe boot? Lees dan mijn blog maar eens…

Innovatie 2014

In de winter van 2013 op 2014 heb ik samen met Syb en Annette van Bootkapje (www.bootkapje.nl) een nieuwe innovatie aangebracht in de boot. Voor het eerst zijn er bij hen exclusief lampjes verkrijgbaar van 0,4 Ampere die je middels een schakelaar van zacht wit licht naar zacht rood licht kunt schakelen. Omdat deze zo klein zijn in diameter, zijn ze in de cabriokap van de boot genaaid. Tot op heden heeft dat nog geen enkele karperboot in Nederland!.

Het voordeel van het witte licht is dat je erbij kunt lezen, je logboek bij kunt werken of onderlijnen kunt knopen. Het voordeel van het rode licht is dat je als je van wit naar rood overschakelt en daarna het licht uit doet, dat je meteen in het donker je beter kunt oriënteren. Je ziet dan namelijk meer omdat je ogen zich sneller aanpassen.

SONY DSC

Naast het feit dat de lampjes in de kap hebt verwerkt, heb je geen last van stroomdraden en dergelijke. Deze zijn op vakkundige wijze weggewerkt in het RVS frame. Middels een stekker wordt deze verbonden met de accu. Omdat de lampjes (ik heb er drie in mijn kap) maar 0,4 Ampere zijn, nemen die bijna geen stroom van de accu.

Ik heb deze constructie nu (juli 2014) ruim een half jaar getest en ik kan niet anders zeggen dat ik uitermate tevreden ben over deze noviteit. Ik kan het dan ook een ieder aanraden. Eigenlijk een must voor een ieder zichzelf respecterende karpervisser die ’s nachts uit een boot vist.

Verder is er in het achtersteven een rode ledlamp gemonteerd die ik middels een Remote Control op afstand aan en uit kan zetten. Als ik plotseling een karper “op moet halen” met de bijboot (Vortex) en ik ben een karper aan het drillen op het grote water, dan kan ik mijn oriëntatie kwijt raken. En dan heb ik het nog niet over mistige nachten/ochtenden in het najaar. Ik zal niet de eerste zijn die op het water verdwaald. Door de knop op de Remote Control in te drukken gaat de rode lamp aan en weet ik waar mijn karperboot ligt.

SONY DSC

Deze setup is natuurlijk ook goed te gebruiken als je ’s nachts gaat uitvaren en in een rechte lijn weer naar je boot wilt varen. Als je de karperboot in een rietkraag hebt te liggen, is deze maar amper zichtbaar vanaf het water. Dan is wel zo makkelijk om het lampje aan te klikken.

SONY DSC

Er zijn twee verschillende sets verkrijgbaar. De ene heeft een maximum bereik van bijna 200 meter en de ander van bijna 600 meter. Zowel de Remote Control als de ontvanger hebben een IP van 67 (kunnen langere tijd tegen regenwater). Voor ons als karpervissers wel zo prettig.

Deze sets zijn verkrijgbaar bij Remulight in Leeuwarden (www.Remulight.nl). Voor diegenen die niet technisch zijn aangelegd en niet helemaal naar Leeuwarden willen rijden, kan het bij je thuis worden ingebouwd.

SONY DSC