4 Februari 2014

Logo-BootkapjeAankomend weekend staat de karperbeurs in Zwolle weer op de agenda. Het schijnt de grootste karperbeurs in Europa te zijn. En de beurs beleeft zijn twintigste editie. Na het succes en de presentatie van de Marcraft 465 Carp Exclusive, site sta ik dit jaar ook weer met mijn boot op de stand van Purefishing. En zoals alle standhouders als geen ander weten, vraagt de voorbereiding de nodige aandacht en tijd.

logoLogo Bootkapje

Ik heb nu een jaarlang proef kunnen varen en vissen met de karperboot. De grootwatervissers die in Nederland of in het buitenland vanuit comfortabele boten willen vissen, shop hebben ondertussen de weg naar Marcraft in Leeuwarden gevonden. De eerste acht stuks staan op de rol om gebouwd te worden. Dit jaar zullen zij het genoegen mogen smaken om met deze type boot de karpers na te jagen.

Afgelopen jaar heb ik op diverse beurzen gestaan en alle op- en aanmerkingen van collega karpervissers op me in laten werken. Eentje kwam van Bert Teuben (wel bekend van CarpFarm). Hij bezit ook een karperboot van een ander merk en hij was opzoek naar een extra optie op zijn boot. Hij wilde – als hij in Frankrijk vanuit de boot vist en zijn aas middels een rubberboot over grote afstanden moet uitvaren – graag dat je een lampje middels een handzender op afstand kunt bedienen. Dus als je het aas op de plek hebt gedeponeerd, dat je dan op afstand het lampje aan – of zoals je wilt – uit kunt zetten. Nu worden vaak fietslampjes gebruikt. Die hebben als nadeel dat je die eerst aan moet zetten alvorens je kunt uitvaren. Gevolg is dat je stek zichtbaar is voor jan en alleman. En dat wil je niet, zeker als je ook nog illegaal ’s nachts zit te vissen.

Maar er is nog een nadeel. Soms krijg je een aanbeet en moet je de vis vanuit je rubberboot (bijboot) ophalen dan wel drillen. Vaak vergeet je in de commotie van de aanbeet het fietslampje aan te doen. Je bent op het grote water in het donker zo gefocused op de vechtende vis, dat je daardoor alle oriëntatie kwijt bent als de vis eenmaal in het schepnet ligt. Heb je dan een kompas of GPS bij je, dan is het geen probleem. Maar het gros van de vissers hebben die niet. Dan is het makkelijk dat je op afstand een lampje op je karperboot kunt aanklikken zodat je weet waar je naartoe kunt varen.

Via Bootkapje kwam ik in contact met het bedrijf Remulight. Dit bedrijf is o.a. gespecialiseerd in het inbouwen van allerlei lampen in grote (plezier)jachten. Meestal willen de miljonairs allerlei grote onderwaterlampen, maar dat is niet aan ons als karpervisser besteed. Na wat overleg bleek dat Remulight kleine waterdichte lampjes kon leveren met daarin drie rode leds.

SONY DSCMet een enkele lamp inbouwen ben je er nog niet. Gelukkig bleek dat Remulight ook kennis en materiaal had omtrent het inbouwen van zenders en ontvangers. Nu is op de hedendaagse markt genoeg elektronica te krijgen waarmee e.e.a. zelf kunt maken. Het probleem wat wij als karpervisser hebben, is dat we altijd met water hebben te maken. Of het nu regent, buiswater tijdens het varen of gespetter van de vissen op de mat, je materiaal moet of waterafstotend of waterdicht zijn. En neem maar van mij aan, je vergeet de handzender ongetwijfeld een keer op een droge plek te leggen en je kunt hem direct na een flinke plensbui  in de vuilnisbak gooien. Dus de handzender maar ook de ontvanger moet dus een beetje water kunnen doorstaan. Na wat zoekwerk  resulteerde dat in een handzender en ontvanger die voldoen aan de IP 67 gradatie (stof- en waterdicht: 30 minuten tot 1 meter diepte).

SONY DSCEr is keuze tussen een één-kanaals ontvanger en een vier-kanaals ontvanger. De laatste geeft je de mogelijkheid om meer lampen aan te sluiten naar gelang de eigen voorkeur. Voor de handzender geldt de keuze voor een reikwijdte van 150 meter of voor 600 meter. Dus voor elke voorkeur een keuzemogelijkheid.

De set hoeft niet perse in een boot te worden ingebouwd. Wat te denken om het ook te gebruiken als je vanaf de kant vist en grote afstanden moet uitvaren en drillen? De set aansluiten op een 12 Volts accuutje is voldoende om de lamp en ontvanger van de nodige elektriciteit te voorzien. Voor de echte Frankrijkgangers een verademing, lijkt me. Goedkoop is het niet, maar kwaliteit moet nu eenmaal worden betaald.

Ondertussen liet Bootkapje mij weten dat er nieuwe ledlampjes op de markt waren gekomen van 0,4 watt welke zo dun en waterdicht zijn dat deze in het doek van de cabriokap kunnen worden genaaid. Omdat niemand dit heeft en het exclusief bij Bootkapje verkrijgbaar is, hebben zij drie lampjes in de kap van mijn cabriokap verwerkt. Er zijn geen kabels zichtbaar want deze zijn zowel in het doek als in de buizenframe verwerkt. Andere noviteit is dat de lampjes zijn te schakelen van warmwit licht naar rood. Dat laatste is wel zo prettig als je ’s nachts vanonder de kap naar buiten loopt. Dan is de overgang niet zo hard en zijn je ogen sneller gewend in de duisternis; met ander woorden, je ziet de omgeving in het donker beter. Denk hierbij maar eens aan de oorlogsboten die ’s nachts ook gebruik maken van rood licht. Dat is natuurlijk niet voor niets.

Een karperboot ontwikkelen is één. Innoveren is twee. Met deze twee innovaties zet Marcraft in samenwerking met Bootkapje en Remulight weer een stap in de toekomst. Hier houdt het natuurlijk niet op. Ook 2014 zal in het teken staan van het verder doorontwikkelen van de karperboot. En ik heb de mazzel om samen met andere partijen nieuwe dingen te bedenken en uit te testen.

Voor diegenen die belangstellend zijn naar bovenstaande innovaties, wees welkom op de stand van Purefishing waar de boot met daarin de vernieuwingen is te aanschouwen. Tot dan!Logo Bootkapje

Logo BootkapjeLogo BootkapjeLogo Bootkapje